Niet tevreden
Het kan zijn dat je niet tevreden bent over de geboden zorg of over het besluit van de toewijzingsinstantie.
Probeer altijd eerst met de eerst betrokkene (zorgverlener of ambtenaar) in gesprek te gaan: misschien is dat genoeg om de situatie te verhelderen en/of te veranderen. Soms kan het goed zijn de leidinggevende van de zorgverlener te benaderen. Ook is het doorgaans mogelijk om contact op te nemen met de klachtenfunctionaris van de betreffende zorginstelling.
- Voor een klacht of bezwaar bij de gemeente, zie Klacht en bezwaar bij Wmo-ondersteuning.
- Nagenoeg alle zorgaanbieders vallen onder de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz): als cliënt en zorgaanbieder er niet uitkomen, kan de cliënt het geschil schriftelijk aan een onafhankelijke geschillencommissie voorleggen, zie wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
- Voor klachten over je zorgverzekeraar kun je in eerste instantie naar je zorgverzekeraar gaan en als dat niet naar tevredenheid verloopt, kun je bij de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen) terecht.
- Voor een klacht of bezwaar bij het CIZ, zie CIZ Folder – Een klacht of bezwaar indienen.
Je kunt natuurlijk ook altijd terecht bij een van de belangenorganisaties.